Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po przeprowadzeniu działań kontrolnych w zakresie nadzoru nad podmiotami posiadającymi certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji stwierdził naruszenie przez przewoźnika kolejowego Zakład Inżynierii Kolejowej Leśkiewicz, Kosmala Spółka Jawna, przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, który był podstawą do wydania certyfikatu bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem, co wyrażało się w naruszeniu kryteriów: B.2, B.6, C.1, C.2, N.1, P.1 i Q.1 oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem (określonych w załączniku II rozporządzenia 1158/2010), m.in. na:
- nieprzestrzeganiu cykli przeglądowo naprawczych określonych w dokumentacji systemu utrzymania (DSU) eksploatowanych pojazdów kolejowych,
- niedokumentowaniu czynności utrzymania zgodnie z DSU,
- niestosowaniu procedury weryfikacji i kontroli skuteczności działań w zakresie utrzymania eksploatowanych pojazdów kolejowych,
- braku właściwego nadzoru nad weryfikacją kompetencji dostawców usług,
- nieweryfikowaniu poprawności wykonania zamówień dotyczących czynności utrzymania eksploatowanych pojazdów kolejowych,
- nieaktualizowaniu regulacji wewnętrznych,
- nienależytym dokumentowaniu informacji,
- braku właściwego nadzoru nad dokumentacją SMS,
- niezgłaszaniu zdarzeń kolejowych właściwym organom.
Naruszone przepisy:
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa.
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie świadectw sprawności technicznej,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- przepisy wewnętrzne przewoźnika, w tym procedury SMS.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez przewoźnika odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnika kolejowego.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wdrożenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.