Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku przeprowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi stwierdził naruszenie przepisów w zakresie utrzymania przejazdów kolejowo-drogowych: kategorii D w km 47,950 linii kolejowej nr 91 Kraków Główny – Medyka oraz kategorii D w km 28,481 linii kolejowej nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) polegało m.in. na:
- niezapewnieniu bezpieczeństwa na przejeździe podczas trwających prac modernizacyjnych,
- nieodpowiednim zabezpieczeniu przed wjazdem na przejazd podczas czasowego zamknięcia dla ruchu kołowego,
- nieprawidłowym oznakowaniu przejazdu,
- niedokonywaniu pomiarów natężenia ruchu drogowego i kolejowego (nieaktualizowaniu danych dotyczących iloczynu ruchu),
- niezapewnieniu odpowiedniego stanu technicznego elementów konstrukcyjnych przejazdu.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych PKP PLK, w tym dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem.
W wyniku działań nadzorczych Prezes UTK:
- nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.