Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i procesem utrzymania sieci trakcyjnej linii nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- braku wykonania zaleceń w zakresie naprawy konstrukcji wsporczych, odciągów, fundamentów oraz głowic fundamentowych, zawartych w protokołach z przeglądu okresowego sieci trakcyjnej,
- braku systematycznego wykonywania zaleceń zawartych w protokołach z kontroli stanu technicznego urządzeń, np.: prac naprawczych słupów trakcyjnych, malowania antykorozyjnego słupów,
- braku wykonania robót - naprawy słupów trakcyjnych, malowania ciężarów naprężających, naprawy głowic fundamentowych, zaleconych w protokołach z kontroli stanu technicznego urządzeń i przydatności do użytkowania, estetyki oraz otoczenia utrzymywanych urządzeń,
- niewykonywaniu napraw bieżących sieci trakcyjnej.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem SMS-PW-01 „Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej”,
- przepisów wewnętrznych zarządcy „Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej”.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości i niezawodności funkcjonowania sieci trakcyjnej,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.