Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach prowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie procesu utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdu, w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazdy kolejowe kategorii „D” na linii kolejowej nr 287 Opole Zachodnie - Nysa zlokalizowane w km: 6,171, 6,517, 9,331 oraz 10,579.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- niewłaściwych zapisach w metrykach przejazdów,
- braku 5-letniego pomiaru natężenia ruchu na przejazdach,
- niezrealizowaniu środków zaradczych ustalonych przez komisję powypadkową w „Protokole ustaleń końcowych”,
- niesprawnym i nieskutecznym dozorowaniu stanu przejazdów kolejowych,
- braku wymaganej widzialności na przejazdach kolejowych,
- braku ustawienia pachołków na dojazdach do przejazdów kolejowych,
- uszkodzeniach nawierzchni i nierównych ułożeniach płyt na przejazdach kolejowych,
- braku prawidłowego oznakowania przejazdów kolejowych,
- braku zmiany kategorii przejazdu z D na B przy przekroczonym iloczynie ruchu,
- braku ustawienia wskaźników przed przejazdami ,
- braku nadzoru zarządcy nad „dzikimi przejściami”,
- braku właściwego nadzoru nad utrzymaniem linii kolejowej w zakresie usytuowania drzew w bliskim otoczeniu toru kolejowego.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem zarządcy - utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej SMS-PW-01,
- przepisów wewnętrznych zarządcy - warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1 (D-1).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności,
- Prezes UTK nakazał dokonać analizy dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.