Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku przeprowadzonej kontroli użytkownika bocznicy Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „B&J” H. Borysiak, T. Jahołkowski sp. j. z siedzibą w Lublinie oraz po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, nakazał wstrzymać ruch kolejowy na bocznicy odgałęziającej się rozjazdem nr 104 od toru szerokotorowego nr 103S w km 2.891 linii nr 63 Dorohusk – Zawadówka Naftobaza oraz odgałęziającej się rozjazdem nr 5 od toru normalnotorowego nr 3a w km 268.680 linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk.
Ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, Prezes UTK nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Naruszenie przepisów przez przedsiębiorcę polegało na:
- nieposiadaniu świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej,
- nieposiadaniu świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, zlokalizowanych na bocznicy kolejowej oraz stosownych potwierdzeń ich zgodności z typem,
- nieposiadaniu przepisów wewnętrznych określających warunki techniczne i zasady bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego oraz utrzymania infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy kolejowej,
- braku prowadzenia wewnętrznej dokumentacji kontrolnej, dotyczącej realizowanego procesu okresowej diagnostyki poszczególnych elementów eksploatowanej infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy,
- nieprawidłowości w utrzymaniu infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy.
Przeprowadzono:
- kontrolę użytkownika bocznicy kolejowej w zakresie bezpieczeństwa ruchu,
- wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Termin usunięcia naruszeń:
- decyzja Prezesa UTK podlegała natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji bocznic kolejowych,
- zwiększenie jakości usług przewozów kolejowych,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.