Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach realizowanych czynności nadzorczych stwierdził szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie (PKP PLK) w zakresie stanu technicznego i procesu utrzymania infrastruktury kolejowej. Kontrolę przeprowadzono na stacji Gryfino na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na braku właściwego poziomu utrzymania infrastruktury co doprowadziło do:
- biologicznego i mechanicznego zużycia podrozjazdnic drewnianych i pojedynczych podkładów,
- występowania luźnych wkrętów lub ich braku,
- zużycia bocznego i wyszczerbienia iglic w półzwrotnicach,
- zanieczyszczenia torów roślinnością,
- konieczności wprowadzenia stałego ograniczenia prędkości jazdy pociągów do 20 km/h z uwagi na zły stan techniczny toru.
Naruszone przez zarządcę przepisy prawa:
- ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy infrastruktury:
- „Id-4 (D-6) o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów”,
- „Id-1(D-1) warunki techniczne utrzymania nawierzchni liniach kolejowych”.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- eliminacja nieuzasadnionych ograniczeń prędkości prowadzenia ruchu, spowodowanych niewłaściwym poziomem utrzymania infrastruktury przez zarządcę,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.