Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po przeprowadzeniu działań kontrolnych stwierdzających naruszenie przepisów z zakresu bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz po przeprowadzeniu wszczętych z urzędu postępowań administracyjnych, wydał decyzje wyłączające z eksploatacji pojazdy kolejowe przewoźnika POZ BRUK sp. z o.o. oraz użytkownika bocznicy FAMET S.A.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- Rozporządzenie Ministra Transportu z 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych.
Przeprowadzono:
- kontrolę przewoźnika i użytkownika bocznicy kolejowej w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych,
- wszczęto z urzędu, postępowania administracyjne.
Naruszenie przepisów przez przedsiębiorcę polegało na:
- braku posiadania zatwierdzonej przez Prezesa UTK dokumentacji systemu utrzymania (DSU),
- braku posiadania aktualnych badań oraz decyzji dopuszczających zbiorniki ciśnieniowe do eksploatacji,
- nieterminowym wykonywaniu poszczególnych poziomów utrzymania pojazdów kolejowych.
Termin usunięcia naruszeń:
- Decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności. W przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa Ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- podnoszenie jakości procesu utrzymania pojazdów kolejowych przez uczestników rynku kolejowego,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa przewozów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług przewozów kolejowych.