W II kwartale 2012 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich kształtowała się na poziomie 93,28%. W porównaniu do I kwartału bieżącego roku stanowiło to spadek o 0,8%. W analizowanym okresie przewoźnicy uruchomili łącznie 383,7 tys. tras, z czego 83 tys. (21,6%) stanowiły pociągi opóźnione na przybyciu. Średni czas opóźnień, z włączeniem opóźnień do 5 minut, nieznacznie wzrósł i wyniósł 8 minut i 28 sekund. O około 33% spadła liczba pociągów opóźnionych do 5 minut. Opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 29,5% (24,5 tys.), od 1 do 2 godzin - 1,2% (1 tys.) oraz powyżej 2 godzin - 0,37% (311).
Poziom punktualności w Polsce kształtował się na podobnym poziomie jak np. w Wielkiej Brytanii, gdzie w czerwcu 2012 roku wyniósł około 92,9%. Do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów, w tym w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.
Punktualność przewozów pasażerskich w 2012 roku – szczegółowe wyniki (link).
Punktualność pociągów towarowych w II kwartale 2012 roku wyniosła 49,38% (spadek o 2,37% w porównaniu do I kwartału 2012 roku). Oznacza to, że ponad połowa pociągów uruchomionych przez przewoźników nie dotarła punktualnie do stacji docelowej. Średni czas opóźnień wyniósł 298 minut, w tym 301 minut (pociągi w komunikacji krajowej) i 255 minut (w komunikacji międzynarodowej).
Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione powyżej 2 godzin (60,9%). Pociągi opóźnione do 30 minut stanowiły 13% (9,1 tys.), od 30 do 60 minut - 9,9% (6,9 tys.) oraz od 1 do 2 godzin - 16,2% (11,4 tys.).
Punktualność przewozów towarowych w 2012 roku – szczegółowe wyniki (link).
Do analizy wskaźnika punktualności przewozów pasażerskich przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut (w przewozach towarowych uwzględniono wszystkie pociągi opóźnione). Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.
Poziom punktualności przewoźników pasażerskich (opóźnienia powyżej 5 minut)
|
II kwartał 2012 |
rok 2011 |
ogółem |
93,28% |
89,83% |
PKP Intercity |
83,82% |
77,00% |
Przewozy Regionalne |
93,43% |
89,43% |
Koleje Mazowieckie - KM |
91,23% |
90,01% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście |
98,69% |
98,18% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie |
92,50% |
93,42% |
Warszawska Kolej Dojazdowa |
99,21% |
99,50% |
Koleje Dolnośląskie |
96,64% |
93,82% |
Koleje Śląskie |
86,99% |
81,45% |
Koleje Wielkopolskie |
97,48% |
90,73% |
Arriva RP |
96,67% |
91,06% |
UBB GMBH |
98,24% |
98,69% |
Poziom punktualności przewozów towarowych
|
I kwartał 2012 |
II kwartał 2012 |
ogółem |
51,75% |
49,38% |
w ruchu krajowym |
50,84% |
49,21% |
w ruchu międzynarodowym |
56,69% |
51,68% |
Departament Regulacji Rynku Kolejowego
Wydział Analiz
sprawozdawczosc@utk.gov.pl
tel. 22 630-18-44, 22 630-18-64